Cupping

Cupping er en form for terapi, hvor man behandler patienten med små kopper af kohorn, porcelæn, glas, træ eller plastic på et bestemt område, hvor de flyttes rundt for at opnå en bestemt effekt. Cupping stammer fra Kina, men er i de seneste par år blevet en populær behandlingsform i Danmark og generelt i Europa.

Behandling med “cupper” foregår ved, at en eller flere cupper bliver placeret på kroppen – gerne på ryggen, benene eller skuldrene – og her anvendes der enten varme eller tryk. Når cupperne bliver påført huden, bliver huden suget op i cupperne ved et undertryk, så der dannes vakuum. De kan også sættes hen over en nål for at forstærke virkningen på det udvalgte punkt eller punkter. Der dannes et vakuum inde i cuppen, dette medfører øget blodgennemstrømning, hvorved blokeringer og infiltrationer og toksiner (affaldsstoffer) kan løsnes op, således energien frit kan strømme og helingen styrkes.

Cupping virker som en dybdegående massage. Ligesom en dybdegående massage hjælper cupping din krop med at afspænde i dine muskler og slappe af. Samtidig er cupping godt for dit immunforsvar, da det styrkes ved at øge blodcirkulationen. Cupping-metoden anvendes blandt andet til at åbne “blokerede” områder i kroppen – en blokering er f.eks. i områder med infiltrationer og toksiner, hvor der ophobes affaldsstoffer.

Cupping gør det muligt for kroppen at komme af med disse ophobninger og opnå fornyet energi. Cupping kan afhjælpe hovedpine, migræne, ledsmerter, musearm, spændinger i nakke, skuldre og ikas-smerter.

Efter behandlingen kan røde- og blåmærker forekomme, som dog forsvinder i løbet af nogle dage. Desto mørkere mærkerne forekommer, desto større infiltrationer og toksiner (affaldsstoffer) findes i vævet. Mørke mærker er tegn på, at toksinerne (affaldsstofferne) er trængt op til overfladen og udskilles fra kroppen. Mærkerne er ikke farlige og de fortager sig gerne i løbet af 3-5 dage.

For god ordens skyld må vi hellere uddybe lidt. Cuppens vakuum sørger for at trække de trætte muskler samt mælkesyren og toksiner til sig og ved hjælp af blodkarene i hudens væv, vil affaldsstofferne blive udskilt via blodbanerne gennem urinvejen. Derfor er det meget almindeligt, at ens urin er meget mørk efter cuppingbehandling.

Cupperne sladrer om din krops tilstand. Allerede ved første behandling vil du kunne se og mærke en forskel. Cupperne sættes ikke kun på det område, hvor du har ondt. Vi behandler ud fra et holistisk synspunkt, hvilket betyder, at vi ikke behandler mod symptomet, men gerne vil behandle dig for årsagen til dine smerte. Når vi behandler dig, ser vi smerteområdet for os og behandler gerne hele den linje, hvor muskelgruppen strækker sig. I den forbindelse, behandler vi gerne samme område på modsatte side – også selvom du ikke har ondt der. Vi vil gerne kende til eventuelle patogene forandringer.

Du skal ikke tænke “av!”, når vi fortæller dig, at 10-15min cupping er som 1-2 timers massage med hænderne. Du må bare vide, at det altså virker intensivt.

Det er ikke, fordi vi vil være onde mod dig, hvis vi afslår dig fra behandling med cupper.

Gravide, folk med blodmangel eller folk der får blodfortyndende medicin, undervægtige samt ekstremt tynde mennesker, skal have det i meget kort tid. Ældre og børn frarådes at få cupping massage.

Akupunktur stammer oprindeligt fra Kina og bygger på en 5000 år gammel tradition. Akupunkturen er en del af den Traditionelle Kinesiske Medicin (TCM) og bygger på en holistisk menneskeopfattelse, dvs. hele mennesket behandles og ikke kun symptomet. Akupunktur er en behandlingsform, der er videnskabeligt undersøgt. Forskere har bevist, at akupunktur indvirker på nervesystemet, hormonsystemet og blodkredsløbet.

Cupping behandler

Pia E. Nielsen - Siden 1992 har jeg været selvstændig behandler med egen klinik

Pia E. Nielsen

Akupunktør
NADA behandler
AcuNova behandler
Muskelterapeut
Zoneterapeut
NHT Vejleder
Sygehjælper

Har du en sundhedsforsikring, er behandling med akupunktur som oftest fuldt dækket.

Online Booking