Cupping & Gua Sha

Akupunktur & Massage Klinikken / Cupping & Gua Sha

CUPPING

Cupping er en form for terapi, hvor man behandler patienten med små kopper af kohorn, porcelæn, glas, træ eller plastic på et bestemt område, hvor de flyttes rundt for at opnå en bestemt effekt. Cupping stammer fra Kina, men er i de seneste par år blevet en populær behandlingsform i Danmark og generelt i Europa.

Behandling med “cupper” foregår ved, at en eller flere cupper bliver placeret på kroppen – gerne på ryggen, benene eller skuldrene – og her anvendes der enten varme eller tryk. Når cupperne bliver påført huden, bliver huden suget op i cupperne ved et undertryk, så der dannes vakuum. De kan også sættes hen over en nål for at forstærke virkningen på det udvalgte punkt eller punkter. Der dannes et vakuum inde i cuppen, dette medfører øget blodgennemstrømning, hvorved blokeringer og infiltrationer & toksiner (affaldsstoffer) kan løsnes op, således energien frit kan strømme og helingen styrkes.

Cupping virker som en dybdegående massage. Ligesom en dybdegående massage hjælper cupping din krop med at afspænde i dine muskler og slappe af. Samtidig er cupping godt for dit immunforsvar, da det styrkes ved at øge blodcirkulationen. Cupping-metoden anvendes blandt andet til at åbne “blokerede” områder i kroppen – en blokering er f.eks. i områder med infiltrationer og toksiner, hvor der ophobes affaldsstoffer. Cupping gør det muligt for kroppen at komme af med disse ophobninger og opnå fornyet energi. Cupping kan afhjælpe hovedpine, migræne, ledsmerter, musearm, spændinger i nakke, skuldre og ikas-smerter.

Gør det mig gul og blå?

Sportsfolk anvender cupping for at få det optimale ud af deres træning og præstation.

Efter behandlingen kan røde- og blåmærker forekomme, som dog forsvinder i løbet af nogle dage. Desto mørkere mærkerne forekommer, desto større infiltrationer og toksiner (affaldsstoffer) findes i vævet, kan I huske Michael Phelps ved OL 2016?

Mørke mærker er tegn på, at toksinerne (affaldsstofferne) er trængt op til overfladen og udskilles fra kroppen. Mærkerne er ikke farlige og de fortager sig gerne i løbet af 3-5 dage.

For god ordens skyld må vi hellere uddybe lidt. Cuppens vakuum sørger for at trække de trætte muskler samt mælkesyren og toksiner til sig og ved hjælp af blodkarene i hudens væv, vil affaldsstofferne blive udskilt via blodbanerne gennem urinvejen. Derfor er det meget almindeligt, at ens urin er meget mørk efter cuppingbehandling.
Cupperne sladrer om din krops tilstand. Allerede ved første behandling vil du kunne se og mærke en forskel. Cupperne sættes ikke kun på det område, hvor du har ondt. Vi behandler ud fra et holistisk synspunkt, hvilket betyder, at vi ikke behandler mod symptomet, men gerne vil behandle dig for årsagen til dine smerte. Når vi behandler dig, ser vi smerteområdet for os og behandler gerne hele den linje, hvor muskelgruppen strækker sig. I den forbindelse, behandler vi gerne samme område på modsatte side – også selvom du ikke har ondt der. Vi vil gerne kende til eventuelle patogene forandringer.

Du skal ikke tænke “av!”, når vi fortæller dig, at 10-15min cupping er som 1-2 timers massage med hænderne. Du må bare vide, at det altså virker intensivt.

Cupping massage & terapi er ikke for alle ….

Det er ikke, fordi vi vil være onde mod dig, hvis vi afslår dig fra behandling med cupper, men …

• Gravide
  • Folk med blodmangel
    eller folk der får blodfortyndende medicin
  • Undervægtige (ekstremt tynde mennesker skal have det i meget kort tid)
  • Meget ældre & børn; der skal kunne dannes vakuum

frarådes at få cupping massage.

GUA SHA

Ved denne behandling bruges små ”massageredskaber” oftest lavet af kohorn. Huden i et bestemt område påføres olie og redskabet bruges til at ”skrabe” hen over huden. Redskabernes form er flad og fladerne er runde med specielle “hak” eller buer. Redskaberne kan fås i flere forskellige former og størrelser. Der er en mening med de mange former – de anvendes forskelligt alt efter størrelsen og typen af den behandlede stagnation/infiltration.

GUA SHA er praktisk talt en smertefri skrabning af huden. Behandlingen giver en øget blodgennemstrømning, hvorved blokeringer løsnes op, og energien igen kan flyde frit.

GUA SHA behandler væv, der ikke er iltet og øger kredsløbet. Ved skrabning af huden frigives histamin fra kroppen. Histamin er et af kroppens affaldsstoffer, der har tendens til at ophobe sig.
GUA SHA anvendes gerne i forbindelse med store smerter og urosmerter. Der findes mange billeder af behandlinger, hvor patienternes hud enten er “smågrise lyserød” eller bordeaux rød – det er alt efter graden af stagnationer i hud og muskel. Altså kan røde og blå mærker forekomme efter endt behandling, og de forsvinder i løbet af nogle dage.Cupping