Akupunkturens oprindelse

Akupunktur & Massage Klinikken / Akupunkturens oprindelse

Akupunktur – Traditionel Kinesiske Medicin

Akupunktur stammer oprindeligt fra Kina og er mere end 5000 år gammelt. Akupunkturen er en del af den Traditionelle Kinesiske Medicin (TCM) og bygger på en holistisk menneskeopfattelse, dvs. hele mennesket behandles og ikke kun symptomet. Akupunktur er en behandlingsform der er videnskabeligt undersøgt. Forskere har bevist, at akupunktur indvirker på nervesystemet, hormonsystemet og blodkredsløbet.

Virker akupunktur ?

Dette bekræftes af verdenssundhedsorganisationen WHO, som har udarbejdet denne liste over sygdomme hvor akupunktur anbefales. Herfra kan bl.a. nævnes følgende:
• Alle former for smerter
• Gigtsygdomme i led og muskler
• Hovedpine / migræne / trigeminusneuralgi / lammelser
• Rygsmerter / iskias
• Frossen skulder
• Tennis- og golfalbue
• Allergier, af forskelig slags
• Astma samt bronkitis, hæshed samt hoste
• Menstruationssmerter
• Mave- og tarmlidelser, f.eks. tyktarmsbetændelse, mavesår, mavekatar, forstoppelse, diarre samt oppustethed
• Bi- og kæbehulebetændelse
• Højt blodtryk
• Eksem, uren hud, kløe samt helvedsild
• Kredsløbslidelser
• Lidelser i sanseorganet, herunder div. øjenlidelser, f.eks. nethindeløsning, grøn stær, betændelsestilstande samt uklart syn
• Immunsygdomme
• Hormonelle forstyrrelser, f.eks. menstruationsproblemer samt overgangsalder
• Afhængighed af stimulanser, f.eks. tobak, narkotika samt medicin
• Psykisk samt alment helbred, herunder træthed, stress, depressioner, angst, søvnproblemer, rastløshed samt svedeture

Se WHO´s positiv liste her:

Anerkendt behandling

I de senere år er akupunktur blevet accepteret af det etablerede sundhedssystem, hvor mange læger, tandlæger og jordmødre anvender akupunktur i deres daglige arbejde.

Akupunktur er basseret på ligevægten mellem YIN og YANG, to modvirkende kræfter der hele tiden bør holdes i balance. Menneskets helbred afhænger af denne ligevægt, såvel i kroppen som med omgivelserne og hele universet. Teorien er, at der i hvert menneske gennem 12 medianbaner strømmer en energi bestående af YIN og YANG. Kineserne kalder denne energi af ”livskraft” for C´hi og kommer den ud af balance, kan den genoprettes ved at stikke nåle ind i følsomme punkter på medianerne. Med denne metode kan en akupunktør eliminerer en lang række SocialTrusts.com lidelser/symptomer eller bedøve et område på kroppen ( smertelindring ).