AcuNova

AcuNova også kaldt Akupunktur 2000

Denne akupunkturmetode er en dansk opfindelse af nyere dato. Det var John Boel, dansk akupunktør, som i 1998, fandt frem til en ny form for akupunktur. Nålen placeres i led, således de rammer nervebaner, som så giver besked til hjernebarken, hypofysen og hypotahalamus, hvilket sætter gang i en proces, som helbreder det aktiverede område.

Det er en meget effektivt metode til at behandle smerter.

I modsætning til klassisk kinesisk akupunktur, som virker via akupunkturpunkter, der ligger langs de 12 såkaldte meridianer (energibaner) vi har i kroppen, så virker AcuNova via nervesystemet.  Nervesystemet påvirkes ved hjælp af reflekspunkter i og omkring alle led i kroppen. Rundt omkring leddene er der specielle områder, hvorfra man kan sende signaler til hjernen, frigøre hormonstoffer og derigennem påvirke specifikke dele af kroppen.

Hvad behandler man oftest mod ?

AcuNova er kendt for at være en effektiv behandling mod smerter og skader. De fleste patienter bliver behandlet med AcuNova mod smerter og skader i ryg, skulder, tennisalbue, golfalbue, knæ, sportsskader osv. Man behandler også med AcuNova mod bl.a. lungebetændelse og allergier.

AcuNova … Acu – Hvad for noget ?

AcuNova er, som tidligere nævnt, en nytænkning af akupunktur.

John Boel skriver i sin bog Fremtidens medicin, 2013, at kinesisk akupunktur (TCM) gør brug af 12 elektriske baner på og i kroppen. Hvilke også har indflydelse på de 12 vigtigste af kroppens organer. Banerne kaldes for meridianer – tidligere kaldte man disse for kanaler, men i dag kaldes de for meridianer f.eks: hjertemeridian – lungemeridian – levermeridian og mavemeridianerne. Kineserne siger, at livsenergien Qi flyder i meridianerne.
Eksistensen af disse meridianer blev bevist af nogen franske forskere for nogle år siden ved hjælp af radioaktive stoffer og avanceret teknologi.

Forskellen på klassisk akupunktur og AcuNova

Apropos videnskab. Da jeg startede som akupunktør i 1983, kaldte flertallet af lægerne akupunktur for kvaksalveri. Nu er vinden heldigvis vendt. I dag er der er flere og flere læger, der anvender akupunktur. Man må virkelig beundre dem, der gør det, da behandlingsmetoden er meget forskellig fra den, de lærte under lægestudiet. Det svarer næsten til, at en jødisk rabbiner skal til at arbejde som kristen præst.” Boel, John: Fremtidens medicin. 2013, side 9.

Traditionel Kinesisk Medicin stiller en diagnose meget anderledes  end indenfor vestlig medicin.

Når akupunktøren kender symptomerne, går undersøgelsen af patientens balance i gang. Akupunktøren er interesseret i at vide, om der er underskud eller overskud af yin eller yang i meridianerne og organerne. Undersøgelsesmetoderne er mange. En af metoderne er at trykke på forskellige punkter – på meridianerne eller reflekspunkter til disse – for at undersøge, om disse er ømme eller “spændte”.

AcuNova virker anderledes end alle andre akupunktur systemer. Akupunktur-punkterne ligger i og omkring alle led i kroppen.
Rundt omkring ledene er der specielle centre, hvorfra man kan sende signaler til hjernen og derigennem påvirke forskellig dele af kroppen“. Boel, John: Fremtidens medicin. 2013, side 13.

AcuNova virker – AcuNova virker via nervesystemet – hjernen. John Boel skriver på s.13:

Lad os bruge eksemplet med et hold i nakken. Når man rammer det helt rigtige punkt (lige i reflekskuglen) med en akupunkturnål, fx. i langefingerens yderste led[…], føler patienten en svag elektrisk strøm.
Årsagen hertil er, at indsættelsen af akupunkturnålen i en reflekskugle starter proces. Dvs. der starter en strøm med en bestemt frekvens. Hvert akupunktur udsender sin egen unikke frekvens.”

Hver måned bliver ca. 1.000.000 klienter verden over behandlet af de godt 4.000 læger og alternative behandlere fra 50 lande, der har lært det nye helsesystem.